Archive for the ‘Renungan’ Category

 

“Wahai orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa, seperti mana yang telah diwajibkan ke atas umat-umat sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertaqwa” : Al-Baqarah: 183

‘Begin With End in Mind’. Salah satu motivasi yang dirangka oleh penulis buku Stephen R. Covey. Namun, hakikatnya itulah pendekatan yang digunakan oleh Allah s.w.t untuk memotivasikan hambaNya. Diceritakan di dalam Al-Quran apa yang kita perlu buat dan apa akibatnya sekiranya kita patuh dan ingkar.

Apa ‘End’ Kita Ramadhan ini?

Ramadhan tiba lagi. Seperti tahun-tahun sudah, kita semua telah pun ada ‘mind-set’ apa yang sepatutnya berlaku dalam bulan ini. Sahur, Puasa, Tarawikh di masjid, Moreh, Bazar Ramadhan, rancangan televisyen dan lain-lain. Itu semua telah tersimpan kemas dalam minda kita. Namun, adakah kita sudah pun  meletakkan ‘target’ yang mahu kita capai dalam ramadhan ini? Berapa juzuk mahu dihabiskan, berapa surah yang mahu dihafal, dan yang paling penting, siapakah kita di akhirnya Ramadhan.

Refleksi: Cipta siapa kita

Pemurahnya Allah, Dia kurniakan tawaran-tawaran hebat kepada kita sahaja. Umat Muhammad. Kita sepatutnya berbangga dengan itu dan berlumba-lumba untuk mendapatkan perhatiannya. Seorang pemain bola sepak yang tahu ada wakil kelab yang memerhatikannya pasti akan bersungguh-sungguh untuk memastikan dirinya melakukan yang terbaik kerana tidak pasti lagi ada peluang yang kedua. Apalagi kita yang 24/7 diperhatikan Allah?Jadi, berlumba-lumbalah dan cipta siapa diri kita selepas Ramadhan nanti.

 

Salam ramadhan kareem,

Ramadhan kembali lagi. Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana kita semua masih lagi disempatkan oleh Allah s.w.t untuk menikmati pesta Ibadah lagi pada tahun ini. Ramai yang telah pulang ke rahmatullah sebelum sempat menikmati ramadhan pada tahun ini [Al-Fatihah].

Adat atau ibadah?

Namun, apabila tiba bulan Ramadhan, maka terdapat beberapa gelagat orang kita yang masih lagi belum berubah. Seakan-akan, menyambut bulan Ramadhan ini adalah adat dan bukan ibadah. Saya pernah menyentuh isu ini dalam artikel saya 2 tahun lepas, tetapi saya yakin saya akan dapat menyaksikan gelagat yang sama pada tahun ini. Kepada yang telah berhijrah, alhamdulillah.

Maintain dan steady

Saya yakin, ramai yang memulakan azam mahu mengejar pahala yang diganjarkan dalam bulan pesta  ibadah ini. Mahu bertarawikh 20 rakaat setiap malam, mahu khatam al-quran lebih dari sekali sepanjang bulan,bersedeqah dan lain-lain ibadah lagi. Alhamdulillah, saya gembira dengan azam itu. Namun, saya kira kita perlu lihat pada kemampuan diri dan berkadaran supaya amalan itu berterusan. “Sesungguhnya amalan yang paling disukai Allah adalah amalan yang berterusan walaupun sedikit”[ Riwayat Al-Bukhari dan Muslim]. Jangan pula malam pertama ramadhan, kita perhebatkan ibadah di masjid tetapi hujungnya ramadhan, kita beriktikaf di pusat membeli-belah. Beristiqamahlah!

Refleksi: Kejar tawaran hebat dari Allah

Sebagai refleksi awal ramadhan, alhamdulillah kita letakkan target kita dan kejar tawaran hebat dari Allah. Percayalah dugaan ramadhan bukan sekadar pada makan dan minum tetapi dugaan mengawal nafsu diri.

“Wahai orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa, seperti mana yang telah diwajibkan ke atas umat-umat sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertaqwa” : Al-Baqarah: 183

“Saya suka, saya share!”

Posted: Julai 17, 2012 in Renungan

   “Amalan nisfu syaaban, best nie. Share!” desis hati Mat sambil menekan butang ‘Share’

              “Eh, kesiannya rakyat Syria ni. Teruk btul dorg kne bakar! Kena share ni, bg rakyat Malaysia alert sket dgn isu di Syria” luah Imah sambil meneliti gambar di wall Facebook miliknya.

             “Eh, air mineral ni adalah holy water? Aku mesti selamatkan umat Islam Malaysia. Share!!” bentak Fendi.

Dunia di Hujung Jari

Saya perhatikan sekarang adalah fenomena ‘Dunia di Hujung Jari’. Penyebaran maklumat mudah sahaja dilakukan dan ianya praktikal dan efisyen. Jika dahulu, kita memerlukan naskhah akhbar, poster, risalah  untuk menyebar maklumat, tetapi hari ini laman sosial dan alam maya memudahkan lagi proses penyebaran maklumat.

Begitu besar jasa laman sosial kepada masyarakat Arab dan Islam apabila terjadinya ‘The Arab Spring’ yang pada awalnya tercetus di laman sosial. Heboh di seluruh dunia apabila seorang anak muda bernama Wael Ghonim berjaya mencetus revolusi di Tanah Arab melalui laman sosialnya. Jadi, nyata laman sosial ini besar manfaatnya.

Mudahnya share!

Saya masih ingat di peringkat awal, ramai yang bergelut dengan hukum memiliki akaun laman sosial. Namun, selepas pencerahan, demi pencerahan, masyarakat mula menerima laman sosial ini besar faedahnya sebagai platform dakwah.

Namun, saya melihat satu ‘trend’ yang merisaukan mula membarah dalam kalangan pemilik akaun laman sosial terutama anak muda yang kebanyakannya terdiri dari pelajar Universiti dan sekolah. Budaya ‘share’ yang kian berleluasa tanpa soal selidik. Saya tidak memfokuskan kepada perkara yang bersifat politikal sahaja bahkan seluruh perkara yang dikongsikan.

Satu senario yang ringkas tapi cukup untuk membuatkan saya berfikir ketika pulang dari Lecture Prof. Tariq Ramadhan tempoh hari. Keadaan yang sesak menyebabkan saya terpaksa berhimpit-himpit untuk masuk ke LRT(Tiket bas jam 10 malam, waktu tu dah jam 6.15petang). Lalu, saya akhirnya berdiri di sebelah seorang gadis dalam lingkungan usia 20’an. Di tangannya giat menyentuh skrin ‘Galaxy Tab’. “Oh, dia baca tazkirah” bisik hati saya sambil menjeling ke skrinnya. Jarinya giat menolak ke atas dan bawah tanpa saya sempat membaca apa isi kandungannya.(Saya tahu tazkirah sebab bila ‘stop’, sempat baca sikit).  Lalu, pantas jarinya menyentuh butang ‘Share’. Saya terdetik, “Eh, cepatnya dia baca!”.

Nampak? Begitu mudah kita share kepada orang lain perkara-perkara yang kita belum maaruf dan fahami dengan baik. Saya sukar nak terima orang yang cuba men’justifikasi’kan tindakan itu dengan menggunakan hadith nabi s.a.w “Sampaikan dariku walaupun satu ayat” kerana saya merasakan itu adalah tindakan mengkhianati kata-kata nabi s.a.w. jika perkara yang dikongsikan itu palsu.  Bagaimana kita mahu bersemuka dengan nabi di akhirat kelak sedangkan di dunia ini kita banyak melakukan pengkhianatan atas nama nabi? Renungkan!

Itu hanya perkara yang melibatkan ilmu, sudah pun melanggar disiplin menuntut ilmu. Jika perkara yang disebarkan itu berkaitan dengan maruah orang lain? Bagaimana? Berbalik kepada isu Syria yang sentuh di atas, saya dengan tegas membantah tindakan regim Bashar Al-Assad ke atas rakyat Syria(tidak semestinya umat Islam sahaja!), tetapi saya juga dengan tegas membantah tindakan penyebaran maklumat yang tidak tepat mengenai isu itu. Penyebaran gambar, berita semasa, itu semua mesti diselidiki agar ianya sahih untuk di’share’. Jika tidak, itu adalah fitnah atas nama Islam! Free-free kita sudah pun menjadi seorang pemfitnah? Cuba bayangkan lagi jika fitnah yang kita cetuskan atau kongsikan itu, dikongsikan pula oleh pembaca-pembaca status kita? Cuba bayangkan kita telah melakukan fitnah atas nama Islam? Bagaimana? Renungkan lagi!

Maka,selidikilah!

           “Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini – dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) – sehingga menjadikan apa yang kamu telah lakukan.” : [Al-Hujurat:6]

Dalam surah Al-Hujurat, Allah telah menegaskan supaya orang-orang beriman yakni kita semua yang mengaku beriman agar menyelidiki terlebih dahulu perkara sebelum membuat apa-apa tindakan mahu pun keputusan. Bagaimana? Soal method itu terpulang kepada kebijaksanaan akal yang Allah dah kurniakan kepada kita. Yang penting, maklumat itu tepat! Nak bertanya kepada tuan punya badan, nah, silakan! Nak risik, silakan! Bergantung kepada kebijaksanaan anda! Jika kita hebat dalam menyelidiki kesalahan atau dosa orang lain, maka kita juga mestilah hebat dalam menyelidiki kebenaran.

Refleksi: Berkongsilah kerana Allah

Saya bercerita tentang perkongsian. Nyata kita sebagai muslim mukmin wajib berkongsi perkara yang baik-baik dan memberi peringatan menjauhi perkara yang mungkar. Namun, adakah kita mahu dengan niat yang kita yang suci dan murni itu, kita akhirnya terjerumus ke lembah fitnah? Saya tidak membantah sedikit pun tindakan anda berkongsi tetapi biarlah selepas kita arif dan fahami tentang apa yang kita kongsikan. Status kita, perkongsian kita, itu semua tanggungjawab kita yang perlu dipikul. Moga-moga perkongsian kita itu, Allah redha.

Ramadhan: Di mana Silap Kita?

Posted: Ogos 22, 2010 in PERMATA, Renungan


Lewat ini saya melihat pelbagai kerenah bila sahaja menjelang bulan Ramadhan. Ada yang bertungkus lumus makan pada waktu siang kerana bila masuk bulan puasa nanti, nikmat makan siang itu akan dikekang. Ada juga yang bergembira dengan datangnya bulan Ramadhan. Bukan kerana pesta ibadah tetapi ternanti-nantikan bazaar-bazar Ramadhan yang bakal menyajikan ribuan jenis juadah. Ada juga dalam kalangan kita yang menantikan bulan Ramadhan kerana hendak dijadikan platform untuk berdiet selama sebulan.

Di mana asas kesilapannya?

Sering kali kita dididik bahawa bila masuk bulan Ramadhan, ada aktiviti-aktiviti yang ‘wajib’ kita jalani. Contohnya, sahur, puasa dan solat sunat tarawikh. Tetapi sedarkah kita berlaku salah faham atau salah didikan terhadap ibadah-ibadah yang dilakukan ini.

“Ayah, bulan puasa itu apa?” Tanya seorang anak kecil yang baru berniat puasa.

“Bulan Puasa tu, kita tak boleh makan, tak boleh minum.” Jawab seorang ayah sejujurnya.

“Kenapa kita tak boleh makan dan minum, ayah? Nanti lapar la” Tanya anak kecil itu lagi.

Si ayah kelu tanpa sebarang jawapan.

Di sini asasnya kesilapan ‘doktrinisasi’ yang kita lakukan. Kita mendidik bahawa puasa itu ertinya tidak boleh makan dan minum sahaja. Bila mana datang sahaja, isu yang terbesar adalah tidak boleh makan dan tidak boleh minum bukannya satu bulan di mana kita mempertingkatkan ibadah kita.

“Abang, kakak, adik, bangun sahur. Kalau tak sahur, nanti lapar.” Kejut seorang ibu yang mahu mendidik anaknya untuk berpuasa.

Jarang sekali kita dengar.

“Abang, kakak, adik, bangun sahur. Nabi dulu pun sahur. Kita umat nabi. Mesti nabi sayang kalau kita ikut apa yang dia buat.”

Kita jarang mendengar didikan yang mengajar anak-anak kecil suka pada sunnah nabi. Alangkah bagusnya kalau anak-anak dididik untuk menyukai sunnah dari kecil lagi. Kerana itu, apabila anak-anak ini dewasa, bila mana tiba sahaja bulan Ramadhan, kita akan melihat banyak ragam yang sebenarnya menyimpang dari apa yang Allah suruh dan apa yang rasul sarankan.

Bukan hamba nafsu

Kita sering kali melihat gelagat anak muda yang resah kerisauan bila tiba sahaja bulan Ramadhan. Pelbagai aktiviti perlu dikekang. Ada yang makan banyak-banyak pada siang hari kerana bila tiba bulan Ramadhan, tiada lagi kebenaran untuk berbuat demikian. Ada pula bila waktu sahur, menghisap sebanyak mungkin rokok, kerana risau ‘gian’ bila berpuasa nanti. Di mana kefahaman bahawa sebenarnya itulah yang Allah hendak latih. Melatih diri untuk tidak dikuasai nafsu. Melatih diri untuk melawan kehendak fitrah. Makan itu fitrah manusia. Minum itu juga fitrah manusia. Tetapi kenapa Allah syariatkan kepada umat Islam untuk berpuasa adalah untuk melatih diri melawan kehendak fitrah itu. Supaya kita ini menjadi hamba Allah bukan hamba nafsu dan fitrah semata-mata.

Nikmat atau bala’?

Tibanya bulan Ramadhan bermakna terbukanya pintu-pintu rezeki. Kepada seorang peniaga makanan, bulan Ramadhan pastinya menjanjikan kemewahan dan  pendapatan yang di luar jangkaan. Begitu juga dengan pengunjung tetap bazar-bazar Ramadhan, pastinya menjanjikan kebahagiaan. Tetapi di mana nikmat itu sekiranya, kita mengabaikan apa yang Allah syariatkan sepanjang masa? Sering terdetik di hati, di mana kakak-kakak dan abang-abang ini perlu menggantungkan amalan puasanya sekira mereka tidak solat? Aduhai, kasihannya. Lagi menyayukan apabila terlalu ramai dalam kalangan peniaga yang bukan sahaja tidak menutup aurat dengan sempurna bahkan tidak menutup aurat. Makanan adalah isu penting bagi kita umat Islam. Sekiranya makanan yang kita makan dimasak oleh orang yang tidak bertaqwa, apa natijahnya? Kerana nabi ada bersabda “Makanlah makanan yang dimasak oleh orang yang bertaqwa.”

Kerana itu, apabila terjadinya tragedi ribut di Jasin tempoh hari, saya berasa gentar kerana yakin bahawa itu adalah teguran keras dari Allah. Terlalu ramai yang terkejar-kejarkan bazar Ramadhan sehinggakan mengabaikan aspek-aspek yang lebih penting di bulan puasa ini. Berhimpit-himpit di antara lelaki dan perempuan ajnabi, pakaian yang meruntuhkan iman dan pahala puasa dan kata-kata yang tidak bermanfaat.

Refleksi: Apa tindakan kita selepas ini?

Ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting di rumah. Melihat kepada situasi begini, saya tidak meletakkan 100% kesalahan di bahu ibu bapa kerana mereka mungkin terdidik dengan cara begitu juga. Tetapi saya percaya bahawa ibu bapa sekarang juga adalah agen perubahan masyarakat. Didikan yang berteraskan Islam merupakan jawapan yang terbaik bagi situasi ini. Soal ibu bapa juga jahil? Maka respon saya, janganlah diteruskan kejahilan itu dan jangan diwariskan pula kejahilan itu. Mulakan diri anda dan didik anak-anak untuk terus mengenal Islam.

Jadikan Ramadhan sebagai platform untuk kita raih ganjaran ‘taqwa’ yang dijanjikan oleh Allah.